خودشناسی یا  Self knowledge . برای من چه معنی ای داره  ؟ برای شما چطور ؟ 

خب به تقلید از یه روش قدیمی و شاید بهترین روش مدرسه برای یادگیری :)  منم می‌خوام با سوال پرسیدن و به چالش کشیدن اطلاعاتی که داریم یا نداریم شروع کنم تنها چیزی که نیازه فکر کردنه برای سوال هایی که میپرسم . با همین اطلاعات شروع میکنیم با اطلاعات خام . لازم نیست تحقیق کنیم یا حتی از کسی بپرسیم این یه موضوع ناشناخته نیست . بیاین اول خوب بهش فکر کنیم با همین اطلاعات اولیه مون . خیلیم عالیه  :) 

خب اصن خودشناسی یعنی چی به نظر شما  ؟ تعریف خودتونو بگین . تعریف من اینه : من به شخصه خیلی کسی نیستم که وضعیت ها واتفاق ها رو تحلیل کنم . خیلی به گذشته برنمیگردم و درمورد اتفاقات زیاد درگیر نمیشم و از طرفی حتی همون موقع که اتفاق میافتن هم تحلیل و برداشت نمیکنم یا بهتر بگم درمورد احساساتم اصلا اینکارو نمیکنم . درمورد تجربه های واقعیم یا چیزایی که کاملا مشهود باشه برام . درمورد اونا اینکارو میکنم . قبلا فکر میکردم این یه مشکله ! ولی خب متوجه شدم این یک نوع تایپ شخصیتی هست یک نوع دیدگاه هست و اگه ضعف هایی هم داره که حتما داره در عوض نقطه قوت هایی هم داره و میشه با تمرین ضعف هارو بهتر کرد و از نقاط قوت استفاده کرد . اگه درست فهمیده باشم در واقع این تحلیل نکردن اطلاعات درمورد من مربوط میشه به ویژگی حسی (Sensing) بودنم . یافتم بالاخره ! حسی ها در مقابل شهودی  (Intuition) ها قرار میگیرن. حسی ها اطلاعات رو همونطور که هست به صورت خام پردازش میکنن و درک و تفسیر میکنن در حالی که شهودی ها خود اطلاعات براشون جذابیتی نداره و اون چیزی که وجود داره یا اونا میخوان که وجود داشته باشه رو می بینن و تفسیر میکنن . این یه مثال بود برای تعریف من از خودشناسی . در واقع تعریف من اینه دلیل کارهام توی این موقعیت چیه ؟ و چطور این تفسیرهای من از اتفاقات شکل میگیرن ؟ 

 

خب برگردیم به موضوع . قرار شد با جواب دادن به این سوال که اصلا خودشناسی برای هرکدوم از ما چه جوابی داره پیش بریم . حالا اولین کار بعد این مرحله تفکر چیه ؟ تحقیق ! الان من تعریف خودم رو دارم و پیش زمینه خاص خودمو . حالا برای این که بخوام توی این موضوع عمیق شم اگه بخوام بیشتر و بیشتر بدونم و از درست بودن فرضیاتم  (فرضیه بود راستی یا نظریه ؟!blush ) اطمینان پیدا کنم باید برم تحقیق کنم cool .  خب بریم سراغ گوگل ! من دیشب حدود یک ساعت تحقیق سریعی کردم ( سریع چون اونقدر مطلب زیاده که ممکنه گم بشیم crying)  و خب متوجه شدم که اولا قبل هر خوندن کتاب و مقاله و هرچیزی : خودشناسی یه چیزی نیست که من سه ماه بعد یا یه سال بعد الان بگم آره من خودمو کامل میشناسم یا اینطوری نیست که با خوندن یه کتاب الان من تمام خودمو کشف کنم laugh خودشناسی نیاز داره به واقعا وقت گذاشتن و تمرین کردن وصبر کردن . خودشناسی هیچ تهی نداره و همیشه در حال تکامله چون ما در حال تکاملیم . پس انتظار ندارم نتیجه های خیلی بزرگی بگیرم یا تو مدت کم معجزه بشه . این خیلی مهمه که اول ماهیت یه چیز رو بدونیم و بعد هدف گذاری کنیم بعدش بریم سراغش . ماهیت خودشناسی ماهیت انسانه . همونقدر که یه انسان پیچیده اس از نظر فیزیکی و روح و روانی دقیقا دقیقا همون اندازه هم شناختن یه انسان به صورت کامل مشکله . خودشناسی و پیدا کردن جواب براش یه جورایی مثل این میمونه که بگیم جهان چه جوری آفریده شده ؟ سوال بزرگیه و از اول همه دنبال حل کردنش بودن . خودشناسی سطوح مختلفی داره البته که ما نیازی به همش نداریم و همین که آگاهی مون از خودمون کمی یشتر بشه برامون کافیه . پس  خلاصه بگم : کمال گرا و ایده آل گرا نباشین مثل من چون خودشناسی هیچ تهی نداره پس با توجه به هدفتون چیزی که ازش نیاز دارید رو بگیرید و تمام  . به بقیش نیازی ندارید و نداریم .

دوما اینکه با جستجوی نتایج فارسی نتونستم یه مطلب جامع ( کتاب بهترین گزینس از نظر جامعیت و به درد ما میخوره الان یا حداقل برای من بهترین گزینس . ولی بیشتر مقاله های کوتاه پیدا کردم ) و رایگان پیدا کنم :) چون به نظرم نیازی به خرید کردن نیست و خب منابع open source  ( متن باز ) هم که فراوونه با وجود اینترنت پس رایگان به نظرم بهتره laugh . ولی منابع فارسی رایگانی که پیدا کردم و تا چند روز آینده شروع به خوندنشون میکنم و برنامه مطالعه و تقسیم بندیمو و چکیده هام از کتاب هارو اینجا میزارم . و منابع انگلیسی هم بهتر بودش واقعا چند تا کتاب جامع رایگان انگلیسی پیدا کردم که معروف هم بودن و به نظرم اونا برای نتیجه گرفتن بهترن . و خب تصمیم گرفتم هر روز بخشی شو ترجمه کنم و انیجا بزارم با انگلیسی دست و پا شکستم cool البته شک دارم . اول باید بدونم که فارسی بهتره یا انگلیسی . خب پس نتایج من بعد تحقیق شد این دو مورد : 1_خودشناسی یه فرایند تدریجی هس که آسته آسته باید توش پیشرفت کنیم و باید هر لحظه رو ثبت کنیم و درموردش فکر کنیم و آگاه باشیم که با هر لحظه از زندیگمون از این به بعد با دیدگاه خودشناسی نگاه کنیم و بعد همراه این کار مطلب هم بخونیم که بتونیم توی یه مدت طولانی به نتیجه برسیم و یادمون باشه هدفمون از خودشناسی وکاربردش دقیقا برای کجای زندگیمونه ؟ ( در مورد هدف استفادش تو مطالب بعدی کامل توضیح میدم فعلا خودتون بهش فکر کنینwink  )  و اینکه کمال گرا نباشین.  خودشناسی رو نیاز به تسلط کامل روش ندارین . 

و مورد دوم : کتاب بهترین گزینه اس برا منبع تا خرده مطلب . کتاب فارسی و انگلیسی پیدا کردم که اونارو لینکشو اینجا میزارم و لیست برنامه خوندنشون و چکیده هام از خوندن کتاب هارو و شاید یه ترجمه از کتاب انگلیسی رو هم اینجا قرار دادم .

 

تکلیفمون تا مطلب بعد : آگاهی و تفکر در هر لحظه نسبت به اتفاقات و یادداشت اونا cool فعلا موفق باشی جاسمینheartheart موفق باشی باشین همگی heart....laugh:)))

 

دومین روز از چالش خودشناسی : دوشنبه 31 شهریور 99 _ ساعت 10:50 (معمولا صبح انقدر نمی نویسم ولی تجربه خیلی خوبی بود laugh )