خب بریم سراغ ادامه مطلب smiley . ما کتاب هارو معرفی کردیم .

من اون هفت تا مقاله که تو پست شماره 3 نوشته بودم رو چک کردم و کتاب های مشترک توی اونارو بررسی کردم و خودم هم رفتم رندم کتاب هایی رو مطالعه سریع کردم و اینطوری شد که اون لیست رو نوشتم . پس کتاب های اون لیست براین اساس اتخاب شدن : بخشیش نظر خواننده های متفاوت هست و بخشیش هم نظر خودم . اگه شما هم کتابی میشناسین حتما بگین من سعی کردم سلیقه های مختلف رو در نظر بگیرم ولی راستش من بیشتر طبق سلیقه خودم لیستو ساختم پس لطفا بگین بهم heart . خب لیست این بود :

 

1_خودشناسی به روش یونگ نوشته مایکل دانیلز یا انسان مدرن در جستجوی ضمیر خود نوشته کارل گوستاو یونگ

 

2_عادت های اتمی نوشته جیمز کلییر یا کار عمیق نوشته کال نیوپپورت یا  123 بدرخش توشته شهاب اناری

 

3_خودت را به فنا نده نوشته گری جان بیشاپ یا هنر ظریف بیخیالی نوشته مایکل منسون 

 

 

خب ظاهر لیست عجیبه . سه تا شماره اس و توی هر شماره چند پیشنهاد داریم . جریان اینه که من متوجه شدم نه فقط خودشناسی بلکه هر کتاب دیگه ای خصوصا آموزشی یه مخاطب های خاص خودش رو داره . مثلا منی که ریاضیم ضعیفه و مدل یادگیریم جوری هست که دوست دارم اول مسایل تئوری رو یادبگیرم و نویسنده برام قصه بگه بعد بهم تمرین بده پس من هرکتاب آموزش ریاضی ای رو نمیتونم بخونم ! باید کتاب خودمو پیدا کنم به قول ریچل هالیس که اتفاقا کتاباش توی لیست خودشناسی ها بود : موفقیت شخصی باید شخصی باشه . خیلی جملش خوبهههه . میگه اگه قراره موفق شی باید روش های مخصوص و شخصی خودت رو پیداکنی یه استاد خوب یه کتاب خوب یه روش خوب و اینا باز هم مربوط میشه به خودشناسی و خودشناسی . پس من سه شماره ساختم . که این شماره ها مربوط به سطح و سلیقه های مختلفه ! . و من این سطحو براساس جستجوهای مختلف و طبقه بندی اونا درست کردم  سطح اول که حرفه ای تر و عمیق تر خودشناسی رو یادمیده برای آدم های حرفه ای تر و کسایی که میخوان عمیق تر یادبگیرن و  ... 

سطح دوم هم برای کسایی هست که میخوان مطالب رو تا یه حد متوسطی یادبگیرن . در واقع خودشناسی رو کاملا خالص یاد نمیده اینجا و بیشتر درمورد خود تجربه شخص نویسندده هست و نویسنده تحقیقات کمی هم در زمینه نوشتن کتابش کرده و راهکارهایی هم برای عملی کردن اونا گفته . خودشناسی بین مطالبش یاد داده شده نه به طور کامل . که به نظر خودم هر سطحی ک هستین حتماااااا کتاب بدرخش رو بخونید نمیگم بیشتر که ذوقش نپره موقع خوندن ولی حتما بخونیدش . مثل بهترین و موثر ترین جزوه برای ریاضی دو میمونه laugh

 

سطح سوم هم کتاب هایی هستن برای کسایی که یه جورایی تازه شروع کردن و پیش زمینه ای ندارن و میخوان با زبون ساده مطلبو بگیرن و برای  استفاده های ساده تر هستش این سطح . مثلا مارک منسون توی کتابش درمورد خودشناسی واقعا به اون صورت حرف نزده و شما با خوندن متن روان و بازاری کتاب نکته رو میگیرین و با تکرار اونا و تفکر در مورد متن کتاب ازش استفاده میکنین . بدیش اینه که باید خودشناسی رو خودتون ازخود کتاب پیداش کنین با تفکر ! در عوض کتابو زود تموم میکنین و سریع هم راهکارشو به کار میگیرین چون مثل جزوه میمونه ! و زبانش هم عامیانه و به قولی بازاری هست . من خودم کتاب مارک منسون رو خوندم و راحت وسریع تمومش کردم و برای منی که مطالعه ام خیلی کم بود اون واقعا بهترین کتاب بود و ازشم استفاده کردم . 

 

پس با توجه به سطحی که هستین و هدفی که دارید یک سطح رو انتخاب کنید . 

ولی می بینید که توی هر سطح ما دوباره چند تا انتخاب داریم که  با ( یا)  از هم جدا شدن . خب این بخش دیگه کاملااااا سلیقه ای هست . من فایل های رایگان کتاب و خلاصه هاشونو میزارم اینجا شما مطالعه میکنید و براساس کاملا سلیقه ای اون نویسنده ای که ازش خوشتون اومد به دلتون نشست رو انتخاب کنین . smiley

اگه هم از لیست من خوشتون نیومد crying میتونین به این لینکا سر بزنین و چیزی که میخواین رو انتخاب کنین خودتون :

مقاله اول   مقاله دوم  مقاله سوم  مقاله چهارم   مقاله پنجم   مقاله ششم   مقاله هفتم

 و بریم سراغ معرفی این کتابها . دونه به دونه cool

1_خودشناسی به روش یونگ از مایکل دانیلز 

 

 

خلاصه : (خودشناسی با روش یونگ با استفاده از «تکنیک رمزواژه» شیوۀ جالب و هیجان‌انگیزی را براساس نظریه‌های روانشناس بزرگ کارل گوستاو یونگ ارائه می‌دهد. «تکنیک رمزواژه» قادر است تیپ‌های مختلف روانشناختی را مشخص کند و ساختارها و پویایی شخصیت هریک از این تیپ‌ها را بررسی نماید. همچنین شناخت وسیع‌تری از «خود» درونی انسان و ارتباط شخصیتی وی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، روشی برای کار با کهن‌الگوهای یونگی در اختیار قرار می‌دهد.

این کتاب به دلیل سبک نگارش روان و سرگرم‌کننده‌اش برای هر کس که علاقه‌مند به شناخت خود و رشد شخصیتی‌اش باشد قابل استفاده و جالب توجه است.

مایکل دانیلز روانشناس زبده‌ای است که علاقه‌ای دیرین به مکتب روانشناسی یونگ و موضوعِ خودشکوفایی دارد. وی یکی از مربیان ارشد رشتۀ روانشناسی در پلی‌تکنیک لیورپول است. )

این کتاب رو خود یونگ ننوشته اما تمام پایه کتاب  براساس تحقیقات یونگ هستش . یه کار جالبی که دانیلز کرده اینه که اومده کتاب ها و تحقیقات یونگ و کتاب های خیلی بیشتری رو تو این زمینه مطالعه کرده و به زبان ساده حرفهای یونگ رو انتقال داده و یه روش تست گرفتن اختراع کرده مثل همین تست های شخصیتی معروف توی اینترنت . که باهاش میتونین درمورد بعدهای عمیق شخصیتی خودتون آشنا بشین . مثل سایه ! شبح ! روح ! صورتک ! و کلییییی مفاهیم عمیق تر . باید بگم که یونگ کسی بود که علم روانشناسی رو جند قدم جلوتر برد و تحقیقاتش هنوز هم پایه و اساس تحقیقات خیلی از محقق های دنیاست . تست های شخصیت شناسی مثل MBTI از روی تحقیقات یونگ ساخته شدن که اتفاقا چیزهایی مثل شهودی و حسی که توی MBTI هست خیلی مفصل توی این کتاب درموردش حرف زده شده . غیر از اون خود یونگ زندگی عجیبی داشته و آدم جالبی هم بوده ! توی یکی از مصاحبه هاش که تقریبا آخرای عمرش بوده هشتاد سال  ! ولی خیلی قشنگ جواب مجری رو میده و کاملا توی این سن هنوز به اصولش پایبنده ! توی یوتیوب میتونین کامل ببینید که براتون لینکش رو میزارم : Face to Face with Jung

پدریونگ کشیش بود . خود یونگ توی دوره ای زندگی میکرد که مردم اروپا از دین زده شده بودن . یونگ و فروید دوستای صمیمی هم بودن . فروید برخلاف یونگ به خدا اعتقادی نداشته و  یه سری نظریه میده که یونگ خوشش نمیاد و با هم اختلاف پیدا میکنن و این میشه که دوستای صمیمی از هم راهشون جدا میشه ... این یه مختصر درمورد یونگ بود که بتونم حالا درمورد اون مصاحبه صحبت کنم : مجری از یونگ میپرسه که وقتی بچه بودی به خدا اغتقاد داشتی ؟ دقیقه 7:47 (? Did you believe in god)  _اوه ! بله . (Oh yes !)

 هنوزم به خدا اعتقاد داری ؟ (?Do you now believe in god ) 

_ نه ! جواب دادن به این سخته . من میدونم . من نیاز ندارم . نیاز ندارم تا اعتقاد داشته باشم. من میدونم 

( No! it's diffiucult to answer i know need'nt i don't need to believe i know)

و آخر این ویدیو هم مجری از یونگ میخواد محتوای نامه هایی که با فروید داشته و مکاتبه هاشونو برملا کنه که یونگ میگه من این کارو نمیکنم . اینها رازهای حرفه ای بین من و فروید هستن . در کل خیلی مصاحبه جالبی بود پیشنهاد میکنم ببینید . و لینک دانلود کتاب خودشناسی به روش یونگ رو هم اینجا میزارم : دانلود کتاب خودشناسی به روش یونگ

بریم سراغ کتاب دوم . 

 

1_ انسان در جستجوی ضمیر خویش از کارل گوستاو یونگ 

 

این کتاب مفصل تر و پیچیده تر درمورد هویت انسان پرداخته . و خب متاسفانه نتونستم رایگان کتابش رو پیدا کنم حتی نتونستن نسخه الکترونیکی رو بخرم و همشون فیزیکی  بودن . ولی چون کتاب خیلی جامعی هست و دیگه کاملا درمورد خودشناسی هست گفتم معرفی کنم اگه کسی هدفش یادگیری عمیقه این از اولی خیلی بهتره . خب پس با این حساب نمیشه این کتاب رو اینجا قرار بدم متاسفانه sad . 

 

2_عادت های اتمی از جیمز کلییر

 

 

خب این کتاب در واقع ربط مستقیمی به خودشناسی نداره . اما با راهکارها و اون پرسش هایی که برامون به وجود میاره که باید بگردیم دنبالش ... و اللخصوص راهکارهایی که برای عادت های خوب به ما یاد میده واقعا یه جورایی به خودشناسی هم خود به خود میرسیم من دیشب بیست صفحه اش رو خوندم . نویسنده اش خودش عادت هی خوبی داشتهخ و داره و اصلا با همین عادت های کوچیک بود که زندگیش رو آروم آروم روبه راه میکنه . از بچگی به خاطر یه حادثه تحت درمان قرار میگیره و چند سال با همین عات های کوچیک بود که میجنگه و ادامه میده . ناخودآگاه عادت هاش رو توی تمام ابعاد زندگیش وارد میکنه و اونارو کنترل میکنه و برای خودش وضعیت خوبی میسازه . ورزشی که دوست داشته رو ادامه میده . تو دانشگاه موفقیت های تحصیلی بدست میاره . و در آخر وبلاگ نویسی میکنه از چیزهایی که یادگرفته بوده مثل عادت ها و مطالعاتی که روی عادت انجام داده و خب بعد مدت کوتاهی پیشرفت میکنه و با نوشته ههای وبلاگش معروف میشه ...

 در هرحال خوندنش رو توصیه میکنم . چون کتابش کاربردیه و جالب !  جیمز یه آدم واقعا عادی بوده و برتری خیلی قابل توجهی از همون اول نداشته . ولی به گفته خودش با عادت های چندین سالش به اینجا میرسه . البته یادمون نره شانس هم عامل مهمیه ! ولی خیلی ها میگن شانس چیزی هس که در اثر تلاش مستمر برات پیش میاد smiley . یعنی دانشمندا معتقدن ...blush در هر حال من در حال خوندنشم و تا الان که راضیم . 

لینک دانلود رایگان این کتاب هم اینجا میزارم : دانلود کتاب رایگان عادت های اتمی

 

2_کار عمیق از کارل نیوپورت 

 

کار عمیق ؛ قوانینی برای تمرکز در دنیایی آشفته اثر کال نیوپورت  است. او در کتاب کار عمیق درباره‌ی کار عمیق و متمرکز، و نتایجی کار کردن به صورت متمرکز حرف زده است. این مهارتی است که به شما امکان می دهد تا به سرعت بر اطلاعات پیچیده تسلط داشته باشید و در زمان کمتری نتایج بهتری کسب کنید. در واقع کال نیوپورت در اثر کار عمیق عنوان میدارد که هرگاه بدون حواس پرتی و با تمرکز بالا روی هر مسئله ای تمرکز شود ، این فرآیند باعث می شود شما در آنچه انجام می دهید بهتر عمل کنید و حس رضایت معمولی که ناشی از کار انجام مسئولیت فردی است را است در فرد فراهم می کند. به طور خلاصه ، کار عمیق مانند یک قدرت فوق العاده در اقتصاد قرن بیست و یکم با این حجم از رقابت بین بشر می باشد.

 

به شخصه از این کتاب خیلی خوشم اومد . هنوز نخوندمش ولی خلاصه و محتواش که به نظرم رضایت بخش بود cool . علی بندری توی پادکست بی پلاس ( یه پادکست خیلی خوب ) درمورد این کتاب حرف زده که من تو نظرات مردم دیدم که گفتن اگه میخواین خیلی لذت ببریم قبل خوندن کتاب اول اونو گوش بدیم cool  .  و اینم درمورد خودشناسی نیست به طور کامل ولی همونطور که گفتم خودشناسی بخوایم بدونیم ! باید کتاب تخصصی تر بخونیم مثل کتاب های یونگ ولی در سطح پایین و با هدف های کوچیکتری اگه بخوایم ، کتاب های خودیاری که در بطنش خودشناسی هم مطرح شده به کارمون میاد . حالا بعدا میگم چطور میتونیم ازشون یه جوری استفاده کنیم که خودشناسی هم یادبگیریم . و درکل این کتاب داره درمورد تمرکز صحبت میکنه . چیزی که زندگیای همه به شدت محتاجشه ولی جدی گرفته نمیشه . که باز این نیاز به  بحث داره چطور تمرکز کنیم و ... همه رو اینجا گفته که خیلی هم مثال های خوبی زده فقط یه خبر بد دارم متاسفانه رایگان اینو نتونستم پیدا کنم . ولی انگلیسیی شو پیدا کردم و تصمیم دارم ترجمه اش کنم  چون خودمم مشتاقم . البته نسخه الکترونیکی اش هم هست توی فیدیبو و کتابراه ولی خب من قرار شد هزینه ای نکنم و از طرفی چندوقته دنبال اینم که انگلیسی مو از سطح متوسط ببرمش چند قدم جلوتر پس هم با این لغت یادمیگیرم هم درک متن هم میتونم تمرکزمو بهتر کنم . میخوام ترجمه اش کنم ولی ازونجایی که بیشتر از 200 صفحس و ممکنه طول بکشه گفتم که اگه برای خوندنش عجله دارین میتونین بخرینش . چون ترجمش طول میکشه ای کاش میشد #چالش ترجمه هم داشته باشیمsurprise من نسخه انگلیسی کتابو میزارم و اگه دوست داشتین توی ترجمش به من ملحق بشین به کمککککککک نیاز دارممممم crying  . در هر حال این هشتکو به اشتراک بزارینlaughblush . من بعد تموم شدن این بخش تو قسمت بعد برنامه ام رو برای ترجمه و یادداشت های کتاب ها میگم . خب اینم کتاب انگلیسی اش :کارعمیق به زبان انگلیسی

و 54 صفحه از کتاب به زبان فارسی هم اینجاس laugh :کارعمیق

2_  3 2 1 بدرخش از شهاب اناری 

 

خبببب کتابب مورد علاقه ام . هرچی بگم از اناری کم گفتم . فقط حیف که من قبلا این کتابشو خوندم sad . شهاب اناری به نظرم دقیقا همون استادیه که برای من بهترینه ! هرکی با یه چیزی یادمیگیره دیگه . شهاب خیلی قشنگ بهت یاد میده تو سه دقیقه رک و مستقیم مطلبو بهت میگه ( ویدیوهای کوتاهش تو پیج اینستاگرامش ) و تقسیم بندی میکنه و منظم بهت اونو انتقال میده دقیقا روشی که من باهاش سریع و عالی یادمیگیرم . میتونم بگم بعد خوندن این کتاب واقعااااا ازش تونستم کاربردی استفاده کنم . دوباره متاسفانه گتابش رایگان نیست ولی خب قیمتش یه سال پیش که 20 تومن بود البته فیزیکی اش .  به نظرم حتماااا بخرینش چون تو کتاب میتونین یادداشت کنین و چندبار برگردین بهش ولی من میخوام اون چیزایی که از کتاب خوندم و یادگرفتم رو اینجا منتشر کنم البته از خود کتاب نه چون به نظرم درست نیست و شخصا اناری رو خیلی قبولش دارم ببخشید دیگه ...crying پس من در واقع چیزایی که خودم یادگرفتم ازش رو اینجا براتون میزارم .

 

3_خودت رو به فنا نده از گری جان بیشاپ 

 

 

خب این کتاب هم به زبان عامیانه درمورد حرف هایی که داری به خودت میزنی و تاثیر اونا توی زندگیته . کمکت میکنه کمتر گند بزنی و کنترلت روی افکارت بیشتر شه .  و دقیقا برای خودشناسی اولیه به دردمون میخوره . بهتره از زبون خود نویسنده بشنوین :

 

 

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که مانند یک هَمِستِر دائماً داخل یک چرخ می‌دوید و در مسیر زندگی قدم برمی‌دارید، ولی به هیچ جا نمی‌رسید؟ 

در تمام مدتی که شما مشغول این دور باطل هستید و دور خودتان می‌چرخید، نجوا و قضاوتی که هرگز پایان‌پذیر نیست، در درون‌تان با صدایی آرام زمزمه می‌کند و می‌گوید تو تنبل یا احمق هستی یا به اندازه‌ی کافی خوب نیستی.

آیا تا به حال توجه کرده‌ای که چقدر به این صداها معتقدی؟ 

تو کارهای روزمره را تنها با این هدف انجام می‌دهی که بر استرس‌ها و تنش‌ها غلبه کنی. سعی کن آن گونه که شایسته است، زندگی کنی و به این سوال فکر کن که آیا قادر به دور شدن از این چرخه‌ی تکراری هستم یا همچنان سردرگم و بی‌هدف می‌مانم؟ بدان اگر سردرگم و‌بی هدف باقی بمانی، شادی‌ها، تناسب اندام، شغل دلخواه یا حتی روابط عاطفی مورد علاقه‌ات دچار آسیب می‌شوند و به رویاهایت دست نمی‌یابی.

زندگی روزمره‌ی ما در محاصره‌ی جریان تکراری و بی‌پایان شک و تردید است و این گفتگو، تلنگری کیهانی است برای آگاه ساختن تو و بیدار شدن استعداد واقعیت تا خودت را آزار ندهی و یک زندگی ایده‌آل برای خود بسازی.

بگذار همه چیز را از جای درستش شروع کنم. در طی روز دو نوع گفتگو ذهن شما را با خود درگیر می‌کند: صحبت کردن با دیگران و گفتگو با خودتان. ممکن است از کسانی باشی که ادعا می‌کنند: «من با خودم حرف نمی‌زنم!»، اما در حقیقت، بسیاری از گفتگوهایی که هر روز داری با خودت هست، همه‌ی فکرها از حیاط خلوت ذهن‌تان و حریم خصوصی مغزتان لذت می‌برند.

درون‌گرا باشی یا برون‌گرا، خلاق باشی و یا مصرف‌گرا، در هر صورت مدت زمان زیادی را صرف گفتگو با خودت می‌کنی!

در هر کاری از جمله تمرین و ورزش، کار، خوردن، مطالعه، نوشتن، راه رفتن، گریستن، مباحثه، معامله، برنامه‌ریزی، عبادت، تفکر، روابط خصوصی، این گفتگو را انجام می‌دهی.

بله! حتی هنگام خواب هم مشغول این کاری. در واقع هم اکنون هم در حال انجام این کار هستی. نگران نباش! این به معنای دیوانه بودن تو و یا دیوانه بودن همه‌ی ما نیست. به عبارت دیگر، همه‌ی ما این گفتگوهای درونی را داریم. پس آرام باش و به این نمایش عجیب خوشامد بگو.

تونستم کتابشو پیدا کنم رایگان اما خب ظاهر خوبی نداره ... به هرحال اینجاست  برای دانلود : خودت را به فنا نده

 

 3_ هنر ظریف بیخیالی نوشته مارک منسون 

 

 کلید زندگی خوب، این نیست که به چیزهای بیشتر و بیشتری اهمیت دهید; بلکه باید به چیزهای کمتری اهمیت بدهید و تنها چیزهایی را مدنظر قرار دهید که حقیقی، فوری و مهم هستند.

 

چیزی که موفقیت شما را تعیین می کند “چه چیزی برای لذت بردن می‌خواهید?” نیست. سوال مناسب این است که “چه رنجی را می خواهید متحمل شوید؟”

نشانه یک رابطه ناسالم، این است که دو نفر تلاش می کنند مشکلات نفر دیگر را برطرف کنند تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند. درحالی‌که یک رابطه سالم زمانی است که دو نفر مشکلات خود را حل می کنند تا نسبت به هم احساس بهتری داشته باشند.

 

منسون استاد قصه گفتنه و خب روش های باحالی هم داره که باعث شده کتابش پرفروش نیویورک تایمز بشه و خب ظرفداراشم زیادن . laughمارک منسون خیلی خوب توی این کتاب حرف میزنه لحن شوخ و بازاری داره و حرفشو با داستان ها و کتابهایی که خونده مخلوط میکنه و با ادبیات خاصش بهتون چیزی که میخواین رو میده . خوندنش رو توصیه میکنم . و خب برای خودشناسی هم به درد میخوره . فقط یه نکته اونم اینکه وقتی میگم ادبیات خاص منظورم واقعا خاصه ! و مترجم هم کاملا راه نویسنده رو پیش رفته پس اگه از اینجور ادبیات ها خوشتون نمیاد و خوندنش براتون غیرقابل تحمله این کتاب رو اصلا توصیه نمیکنم . ولی اگه نه ! پس برعکس به شدت توصیه میکنم چون خیلی خوب حرف میزنه این آدم و واقعا از خوندن کتابش لذت میبری  . من یک شبه تمومش کردم . لطفا با توجه به اینکه از این لحن خوشتون میاد یا نه بخونیدش به هرحال هرکس سلیقه ای داره و عقاید خودشو و هیج کدوم اشتباه نیست smiley
هنر ظریف بیخیالی

این پست هم تموم شد . قسمت بعد درمورد راه آسون تر خودشناسیlaugh یعنی تست های رایگان صحبت می کنیم و یه برنامه برای گذاشتن یادداشت از کتاب و ترجمه در اختیارتون قرار میدمheart